diumenge, 8 de maig de 2011

Inici de càntic al temple. Sant Jeroni de la Murtra-Sant Jeroni de la Murtra

Excursió realitzada el 1-5-2011

La ginesta floreix, i arreu al camp hi ha vermell de roselles...i blau de corretjoles, i rosa de les estepes blanques, i blanc de les estepes negres, i groc de les argelagues, i....
Aquesta caminada, perquè té més de passeig que d'excursió, s'inicia al costat del monestir de Sant Jeroni de la Murtra, dins el terme de Badalona, i discorre per la capçalera del Torrent de la Font Santa. Després d'atènyer la carena arriba, tot recorrent una part de la urbanització de La Vallençana, a les ermites de Sant Onofre, primer, i de Sant Climent, després, per retornar finalment al punt de partida.

0:00 h. Comencem a caminar a la petita explanada que hi ha sobre la zona d'aparcament del monestir, deixant a l'esquerra la pista principal que intentarem evitar, per ara. Mirant cap a l'est, un camí ens duria cap als edificis de Can Mora, sobre el monestir. Nosaltres agafem un corriol, a l'inici una mica tapat, que s'enfila cap el ENE , tot passant al costat d'un gran ametller, que serveix de referència.

0:02 h. El corriol desemboca a la pista, però just trepitjar-la prenem un altre caminet, a la dreta, que s'enfila per passar a tocar d'un gran pi. Més enllà, arribem al peu d'una torre d'AT.

0:05 h. Replà amb un camí que s'eixampla. A l'esquerra ens queda la pista. Nosaltres agafem un camí frontal que baixa lleugerament.
El camí va descendint entre pins, figueres de moro i, en algun revolt humit, canyes. El camí va seguint orientat cap el nord.
0:08 h. Bifurcació. Seguim el camí de l'esquerra, que ara comença a enfilar-se una mica.
0:20 h. Bifurcació, identificable per dues petites figueres que creixen a banda i banda del camí. Hem de seguir el camí de la dreta, en algun tram força erosionat.
El camí poc a poc va girant cap a llevant, tot resseguint l'arc de la part superior de la vall.
0:25 h. El camí principal fa un gir brusc cap a l'esquerra; nosaltres seguim de front, cap a l'est, per passar al costat d'un conjunt de troncs vells abatuts per les tempestades.
Ara el camí, de sauló, és més planer i fins en algun tram baixa per superar els diferents torrents que desguassen al principal. Arreu hi ha enormes ginesteres
i, a la dreta, més avall, podem veure el monestir del qual hem partit.
0:30 h. Passem per sota d'un gran tronc que forma un arc (de triomf?).
Poc després el camí, que planeja, entra en un petit bosquet de pins fins desembocar, perpendicularment, a una pista ampla. La seguim a l'esquerra
i uns metres més enllà trobem encara una pista més ben arreglada, que seguim, també, cap a l'esquerra.
0:35 h. Quan la pista gira cap a la dreta, agafem un camí, a l'esquerra, que fa una forta pujada, sota els pins,
les arrels dels quals fan una mena de graons a la pujada.
0:39 h. Collet, amb una pista.
Enfront es veu l'Hospital dels Germans Trias i Pujol. Veiem una pista que baixa, frontal, però nosaltres agafem un corriol, que s'enfila a l'esquerra, per la carena.
0:42 h. Trobem un camí que prenem a l'esquerra. Ara ens orientem cap a ponent.
0:43 h. Bifurcació. Agafem el camí de l'esquerra, que planeja entre brolles.
A la dreta, una mica damunt nostre, a la carena, podem intuïr ja una pista transitada. Mentre seguim el corriol, amb la urbanització de La Vallençana davant nostre, anirem trobant trencalls a la dreta que s'enfilen cap a la carretera. Nosaltres ho ajornarem al màxim, fins que
0:49 h. arribem a la carretera asfaltada. La seguim cap a l'esquerra, cap a les cases.

0:53 h. Primeres cases de la urbanització La Vallençana. A l'entrada de la urbanització, un cartell ens adverteix que anem amb compte a l'hora de fer negocis. Seguim el carrer del Camí Vell de Montcada, amb les cases a la dreta i l'ermita de Sant Onofre al davant.

1:00 h. Pista a l'esquerra (indicador) , barrada amb una cadena, cap a Sant Onofre.
Entre alzines i arboç arribem a
1:04 h. Ermita de Sant Onofre. Es tracta d'un oratori de finals del S. XV.
Des d'aquí hi ha una esplèndida vista del Barcelonès, per un costat, i just a sota, darrere l'absis, es veu Sant Jeroni de la Murtra i, més enllà, Montigalà.
Desfem el darrer tram de pista fins retrobar el carrer que seguíem abans, que reprenem cap a l'esquerra.
1:10 h. Bifurcació: seguim pel carrer. Enfront es veu el turó de Puig Castellar, amb el poblat ibèric.
1:15 h. Final del carrer. Un cadenat barra el pas als vehicles. El carrer es converteix en pista que es va enfilant fins arribar
1:18 h. Coll de les ermites. A la dreta la pista ens duria cap a Puig Castellar; enfront, un camí ens porta cap el dolmen conegut com el Cau d'en Genís. Nosaltres seguim (indicadors) a l'esquerra, cap a l'ermita de Sant Climent.
1:21 h. Bifurcació. A l'esquerra el camí s'enfila, entre xiprers, cap a l'ermita.
L'ermita és, també un oratori construït pels monjos de Sant Jeroni, aquest cop al segle XVII. A la dreta, la pista (senyals GR 92) voreja el turó i,
després de passar per sota una torre d'AT, va davallant suaument cap al monestir de Sant Jeroni.
Si es vol es pot agafar qualsevol de les múltiples dreceres que surten a la dreta del camí principal. En qualsevol cas, al final arribem
1:42 h. Monestir de Sant Jeroni de la Murtra.