dimarts, 24 d’abril de 2012

Una talaia sobre el Baix Empordà. Pals-Pals

Excursió realitzada el 22-4-2012
Sortim de Pals en direcció est, pel Carrer de Quermany (escrit Carmany). És fàcil de trobar pels indicadors que assenyalen  "Hotel Mas Salvi". Seguint per aquest carrer veiem la variant de la carretera, que haurem de passar per sota. Anem seguint sempre la carretera asfaltada (senyals de GR).
0:15 h. Deixem a l'esquerra, i a un nivell una mica inferior al de la carretera, un mas; més endavant, deixem una pista que puja a la dreta.
0:18 h. Deixem la carretera i el GR, i seguim una pista que s'enfila lleument a la dreta.
La pista s'endinsa al bosc de pins, alzines i sureres. Deixem a la nostra dreta una instal.lació de l'hotel (El bosc encantat) i seguim el camí, que va pels fons d'una valleta.
Passem de llarg una pista que s'enfila a l'esquerra. El nostre camí va pujant lleument i passa per un roquissar que deixem a la dreta.
Finalment, arribem a un collet, amb el bosc més esclarissat i el camí planejant.
Se'ns uneix un camí per l'esquerra i, una mica més enllà, en una bifurcació, agafem un camí que s'enfila també a l'esquerra.
Després d'uns 10 minuts de pujar, i quan el camí que seguim fa un gir a la dreta, veiem un camí bastant erosionat que s'enfila a l'esquerra; el seguim i va perdent inclinació poc a poc, tot girant cap a la dreta, fins arribar a una pista (la que hem deixat fa uns minuts: hem fet una drecera).
Seguim la pista a l'esquerra. Aquesta s'enfila fins una carena; ara tenim la plana a la nostra esquerra. El camí va progressant fins arribar a un collet on es trobem fins a cinc camins. Hem de seguir el que s'enfila a la dreta (SSE), amb senyals de PR.
El camí va vorejant el turó i poc després fa un canvi de sentit de 180 graus. A la nostra esquerra es veu Pals i enfront, el Montgrí.
Poc després arribem a una bifurcació, a les envistes ja del Quermany Gros, que identifiquem per la torre de vigilància; pel camí de la dreta arribem a
1:15 h. Quermany Gros. Excel.lent mirador sobre Palafrugell, Begur, Regencós, Pals, el Montgrí, la plana del Ter, les Illes Medes i Platja de Pals.
Refem de baixada el darrer tram fins la bifurcació; hem de seguir les indicacions que porten a les Mines d'en Bofill, sempre amb les indicacions de PR.
El camí va baixant pel bosc. Trobem una bifurcació en una corba: hem de seguir el camí principal, a l'esquerra, que tomba cap el N. (PR). Més endavant deixem una nova bifurcació
que s'enfila a l'esquerra; el nostre camí baixa fent una doble llaçada fins arribar a
1:45 h. Mines d'en Bofill. A l'esquerra del camí es poden veure algunes galeries.
Seguim endavant fins que el camí es divideix en tres, enfront de les runes d'un cobert mig amagat per la vegetació. Seguim el camí de la dreta (sempre PR). Quan la nostra pista en creua una altra de perpendicular, agafem la que va a l'esquerra (N), tot baixant pel bosc.
Deixem una pista a la dreta que reconeixerem per una boca de reg. Sortim a una pista que seguim a la dreta, pel bosc.
A l'esquerra hi ha una tanca que voreja una casa. Deixem un prat a la dreta i la pista va fent un gir fins arribar
2:00 h. Pista travessera, força més fressada, que seguim a l'esquerra. En aquesta mà hi ha el tancat de la finca que hem trobat abans. Finalment arribem
2:15 h. Pista asfaltada. Una mica a la dreta, hi ha Can Pou de les Garites, dedicat al turisme rural.
Deixem el PR, que segueix a la dreta, i ens unim al GR que va cap a l'esquerra, seguint la carretera, vorejada de grans finques. La carretera va fent un gir ampli, amb la finca de Mas Florís a la nostra esquerra.
2:30 h. Entrada a Mas Florís. Una mica més enllà deixem la carretera principal per agafar la que va cap a l'esquerra (indicador Pals).
Anem seguint-la fins que
2:40 h. la carretera gira 90 graus a l'esquerra, al peu d'un pal elèctric de ciment pintat amb franges vermelles i blanques. Agafem el camí que surt a la dreta i que, al cap de poc, passa pel davant de l'entrada del Mas Carmany (abans ja havíem passat pel davant d'una altra entrada a aquesta finca. El camí va seguint, travessa la Riera de Quermany per un pont de fusta al davant d'un mas i desemboca a 2:50 h. la carretera que havíem seguit a l'inici de l'excursió. Ja només ens queda seguir-la en direcció Pals, per arribar
3: 00 h. Punt de partida.

1. Felicitats per la meta de les 10.000 visites! Són moltes! La veritat és que les vostres excursions són molt accessibles i boniques! M'encanta que el gos surti a totes les cròniques!

Laura Yepes

2. Aquesta excursió la vaig fer abans d'ahir, dia 26-09-12 i em va agradar molt. Unes vistes molt agradables i unes pedres una mica punyeteres de camí de pujada al turó.

Us recomano l'excursió de desde i cap a Torroella de Montgrí, que passa pel castell i baixa pels colls entre les muntanyes, fins les Dunes. També la vaig fer fa tres dies i em va encantar.

1. Gràcies, Raul: prenem nota de la recomanació!!

3. veraneo en Pals dsd 1970, Mas Floris fue mi 1ª masia hasta su venta en 1981 x desgracia,, ahora tengo la casa frente al hotel mas Salvi,, hace varios años q no puedo ir a la casa pero gracias a estas fotos, puedo imaginarme q estoy en Pals

1. Muchas gracias por tu comentario, y más aún si hemos contribuido a evocar buenos momentos.