diumenge, 9 de desembre de 2012

Puigsacalm des de Bracons

Excursió realitzada el 8/12/12

La pujada al Puigsacalm des del Coll de Bracons és la que suposa un menor desnivell, i ofereix unes magnífiques passejades per les fagedes del vessant nord de la muntanya. Una excursió a l'abast de tothom ja que, després de cada tram de pujada ve un tram de terreny planer que permet recuperar l'alè. Un seguit de circumstàncies que fan que sigui, també, una ruta molt concorreguda. Tot i així, la presència sovintejada de boira fa que calgui ser prudents, sobretot a partir de la Font Tornadissa.
0:00 h. Coll de Bracons, just a la línia divisòria entre Osona i La Garrotxa. De vegades, la gran afluència d'excursionistes fa que sigui difícil deixar el vehicle.
Al vessant nord del coll un esperó rocós indica l'inici del camí: cal enfilar-se per la roca fins a superar-lo.
Al capdamunt un indicador ens assenyala la ruta, tot seguint un camí força fressat.
Al cap d'uns metres, el camí s'enfila zigzaguejant per la fageda, per tornar després a planejar, seguint sempre una orientació NW.

Després d'una nova pujada arribem a
0:30 h. Coll de Sant Bartomeu (indicador). Hem de passar un filat i agafar el camí que va a la nostra dreta. El camí, que planeja, s'orienta ara més clarament cap el nord.
A l'esquerra, entre el brancam, s'endevina l'ermita de Sant Bartomeu de Covildasses. Una nova pujada zigzaguejant ens fa guanyar alçada. Poc després el camí es fa més ample.
1:00 h. Bifurcació (indicador).
El camí que baixa ens duria a Vidrà. Hem d'agafar el que s'enfila lleument a la dreta, per anar a
1:10 h. Font Tornadissa.

Ens hem d'enfilar pel prat en direcció un enorme faig que el presideix.
Abans d'arribar-hi trobem el camí que s'enfila a la dreta, fins arribar al llom carener, on hem de tombar també a la dreta, per la carena, per arribar als
1:25 h. Rasos de Menter, amb un filat que tanca el bosc (indicador).
Seguim enfilant-nos pel prat de la dreta (el filat queda a la nostra esquerra).

Anem guanyant alçada i panoràmica, fins arribar a
1: 32 h. Ras de les Civaderes (indicador).
Una porta de fusta a l'esquerra ens permet passar el filat i planejar per acostar-nos poc a poc a la cinglera nord del Puigsacalm. Passem de llarg un indicador per anar en direcció al Pas dels Burros i finalment arribem al peu del cim (indicador).
1:50 h. Puigsacalm. Avui fa un dia esplèndid, ventat, i la visibilitat ateny des del Cap de Creus i el Golf de Roses, a l'est, tota la carena del Pirineu Oriental, al nord i, per l'oest, des del Cadí, Pedraforca, Serra d'Ensija fins a Montserrat per acabar, al sud, al Montseny.
La tornada l'efectuem desfent la mateixa ruta: en 1 h. i 10 min. tornem a ser al Coll de Bracons.
En primer terme, a l'esquerra, Olot. Més enllà, el Croscat, Santa Margarida i Serra de Finestres. Al fons, Cap de Creus, Golf de Roses i Massís del Montgrí
De dreta a esquerra: Cadí, Pedraforca, Serra d'Ensija, Montserrat, Montseny
De dreta a esquerra: Cadí, Pedraforca, Serra d'Ensija
El Puigsacalm des de Joanetes

1. Hola. Només volia agrair-vos que feu aquest bloc, aquest cap de setmana passat vam anar el Puigsacalm i vam seguir les vostres indicacions. Gracies per les fotos i les explicacions amb tant detall. Us continuem seguint. Aquesta és la primera vegada que us escric. Gràcies de nou,

2. Moltes gràcies, monQK. Aquesta és la nostra intenció, ser útils! Salut, i bones caminades.