diumenge, 16 de desembre de 2012

Una volta pel Pantà de Foix

Excursió realitzada el 16/12/12

(prenem com a referència la proposta publicada a Wikiloc per MesKcims)

Durant aquesta excursió trobem una gran diversitat d'ambients: del propi del pantà, humit i amb vegetació i fauna de ribera, a pinedes de pi blanc més esclarissades, garriga amb margalló, alzinar, horta i vinya i sense oblidar, per descomptat, el magnífic nucli urbà de Castellet.

0:00 h. Iniciem l'excursió al costat de la resclosa del pantà, zona on hi poden aparcar alguns vehicles.
Travessem la resclosa i, a l'altre costat, s'inicia un camí que va resseguint el perímetre del pantà pel costat obac.
A la dreta, a les aigües del pantà, hi xipollegen amb aquella alegria uns quants ànecs coll-verd.

El camí és planer i planteja un passeig molt relaxat. Anem trobant senyals de PR (grogues i blanques).
0:25 h. A l'esquerra del camí deixem una construcció abandonada. No serà la primera que trobarem al llarg de l'excursió, i són el testimoni d'un temps de construcció a l'engròs que després, amb els anys, s'ha mostrat fora de mida.
0:40 h. Arribem a Can Bladet, una zona urbanitzada.
Superem un cadenat que tanca el camí i tot just incorporar-nos a un ample camí de terra que va cap a l'esquerra, agafem un corriol, més a l'esquerra encara, que s'enfila a través del bosc esclarissat.
0:45 h. El corriol desemboca en una pista, enfront d'una casa. Seguim el camí cap a l'esquerra, en pujada, deixant la casa a la nostra dreta. Retrobem senyals de PR: hem de seguir les que ens indiquen "La Creu".
0:55 h. Bifurcació: a l'esquerra la pista segueix ampla i baixa lleument; nosaltres hem de seguir un camí estret i pedregós que s'enfila a la dreta (indicador PR: La Creu).

Fins aquí hem anat trobant, a força indrets, els senyals evidents que els senglars hi han remenat el terra; ara, per aquest corriol, trobem un caçador. Si no ens fa gaire il·lusió que un senglar se'ns planti al davant, encara ens fa menys gràcia que un caçador ens pugui confondre amb un senglar qualsevol.
1:03 h. Pista, enmig d'una urbanització abandonada (altre cop!). Seguim de front per arribar
1:05 h. Carretera. La seguim cap a la dreta. Ben aviat, a l'esquerra, trobem l'antic hotel "La Creu", abandonat, també. Més enllà, el mar.
Deixem l'hotel, o el què en queda, a la nostra esquerra i més o menys al davant veiem
1:08 h. Corriol a la dreta (indicador sender local, indicant "Font d'Horta". Ens endinsem per l'alzinar, dens i humit, per un camí pedregós i relliscós que davalla ràpidament.

1:20 h. A l'esquerra del camí principal un corriol (indicador) ens porta uns 30 metres més enllà, fins la Font d'Horta. Un bon lloc per l'esmorzar.

Per seguir l'excursió retornem al camí principal i seguim baixant. Al cap d'uns minuts trobem unes escales de fusta i arribem a
1:35 h. una ampla pista que hem de seguir a l'esquerra. Trobem indicadors del GR-92.
La pista travessa el Torrent de Font d'Horta i s'enfila suaument fins arribar
1:40 h. Carretera BV-2116. L'hem de seguir cap a la dreta. Ben aviat veiem el riu Foix, amb algun bernat pescaire inmòbil tot esperant que passi l'aperitiu. El riu és envoltat de camps de conreu i més enllà, encimbellat, veiem el nucli de Castellet, presidit pel castell.

1:50 h. Carretera BV-2115. La seguim a la dreta, en direcció al poble.
1:55 h. Entrada a Castellet. Ens dirigim a la dreta. Aviat trobem una placeta triangular des de la qual s'enfilen une escales. Les seguim fins arribar al Carrer del Castell, que seguim cap a l'esquerra. Anem seguint sempre aquest carrer, gaudint del nucli del poble i badant amb les cases, fins arribar
2:05 h. Castell. Des d'aquí tenim una magnífica panoràmica del pantà.

Donem la volta al castell, deixant-lo a la dreta i seguim el carrer que el segueix pel darrere,
fins arribar
2:08 h. Església de Sant Pere. La deixem a l'esquerra i ens endinsem per un corriol brut i embardissat que ens duu
2:10 h. Esplanada d'aparcament. Enfront nostre veiem un camí ample, que s'enfila, i un altre més estret, al costat d'una font, que s'endinsa planer pel bosc (indicador GR-92). Seguim el camí que baixa pel bosc (atenció als senyals GR, que no sempre segueixen el camí més evident!).
2:20 h. El camí passa enmig d'unes cases, envoltat de filat.
2:22 h. El camí principal fa un gir a la dreta; nosaltres hem de seguir de front, per un corriol (indicador GR). El corriol, estret, passa envoltat de vinyes fins arribar a una coma.

A partir d'aquí comença a enfilar-se amb suavitat però de manera constant. El paisatge, ara al vessant solei, és protagonitzat per pins, garrics, margallons, i mates de romaní i farigola. El camí s'enfila per damunt de la roca calcària, molt erosionada i que és plena de cavitats que recullen l'agua de la pluja. A la nostra dreta tenim el Fondo del Perot. Quan el camí assoleix la carena s'obre, darrere nostre, una ampla panoràmica de la plana penedesenca.

3:05 h. Cal Balaguer. Mas abandonat. En aquest cas no es tracta d'un testimoni d'èpoques de construcció incontrolada, sinó d'un testimoni de l'abandó del camp i de com de dur era, i és, fer de pagès a casa nostra.
Seguim el camí que voreja la casa, un camí que ben aviat s'eixampla.
3:15 h. El camí desemboca a una carretera asfaltada. Deixem el GR, que segueix endavant, i agafem la carretera cap a la dreta, de baixada.
Uns metres més enllà desapareix l'asfalt.
3:25 h. Després d'una lleu pujada trobem a l'esquerra un camí que baixa (deixem el camí que segueix de front, enfilant-se). Com a referència, un gran rètol informant dels treballs per refer el bosc de l'impacte dels incendis.
Al fons veiem Cubelles i el mar. El camí va baixant per la pineda per anar a trobar el fons de la coma.
3:40 h. Per l'esquerra se'ns incorpora un camí. Seguim cap avall; hem recuperat els senyals de PR.
4:00 h. El camí passa per sota la carretera, i després per sota d'un aqüeducte. A l'esquerra arribem a la carretera que seguim, també, a l'esquerra.
4:10 h. Resclosa del pantà, punt final de l'itinerari.

1. Hola! t'hem d'agrair les explicacions i fotografies per aquesta excursió, la vàrem fer dissabte passat i no hi va haver dubte per on anar. La passejada ens va agradar moltíssim, sobretot des de Castellet fins al punt d'inici.

Gràcies de nou!

Mònica i Marcos

1. Gràcies, Mònica i Marcos!! És molt gratificant veure que això que anem fent assoleix el seu objectiu!!

2. Hola! Aquest matí hem fet aquesta excursió per cremar els torrons. La primera de 2016! Moltes gràcies per l'explicació, ens ha sigut molt útil.
    Ara hi ha una petita modificació a l'itinerari: quan arribes a l'església de Sant Pere, l'has de deixar a la dreta per arribar a l'aparcament. Hi ha una tanca que impedeix el pas al corriol que comenteu.
    Gràcies de nou.
    Paco i Anna

3. Hola, Voldria saber quina ruta és més curta de les 3 0 4 que hi ha per fer la ruta circular del Pantà de Foix.
    Gràcies.
    carmegonzalezcliment@gmail.com

1. Hola , Carme. Francament, no puc respondre a la qüestió que planteges perquè no hem fet les altres rutes que anomenes. Com veus, la que proposem aquí dura unes quatre hores però fent una derivació considerable. Suposo que n'hi ha d'altres que ressegueixen més el contorn del pantà i, per tant, són més curtes.
      Que tinguis una bona caminada!!

4. Hola. avui he fet aqueta mateixa ruta amb els meus pares i he de dir que ens ha agradat molt. Gràcies per ensenyar-nos aquests indrets que tot i que no son gaire lluny de casa, no els coneixiem. Perfectament explicat i detallat, ens ha servit de molt.
    Salutacions

1. Moltes gràcies, Roger. Això que ens dius és el millor regal que ens pots fer.