diumenge, 17 de febrer de 2013

Pels camins de Santa Creu d'Olorda. Sant Just Desvern- Sant Feliu de Llobregat

Excursió realitzada el 17/2/2013

(Prenem com a referència la proposta de Josep Nuet i Badia a "Rutes a Peu", Ed. Descobrir)

Caminada per una zona periurbana, que ens permet, malgrat això, descobrir fondalades boscoses i racons amagats, així com barbacoes que fumegen calçots i carn de xai. Una de les peculiaritats de la ruta és que l'aproximació i la tornada es poden fer, fàcilment, amb transport públic. Al llarg de tot l'itinerari hi ha indicadors que faciliten l'orientació.

0:00 h. Iniciem la caminada a la parada d'Avinguda Indústria/Severo Ochoa, de la línia 63. També s'hi pot arribar amb el bus 157.
Enfilem per l'avinguda, en sentit contrari al que hem arribat.
0:02 h. Rotonda. Hem de seguir a l'esquerra pel carrer Miquel Reverter, que baixa lleument.
0:04 h. Seguim aquest carrer en baixada, deixant, a la dreta, el carrer que duu al complex esportiu de la Bonaigua. Deixem, a l'esquerra, un petit parc dedicat a l'Onze de Setembre.
0:08 h. El carrer fa un gir a l'esquerra, i veiem l'entrada a Can Mèlich. A la dreta d'aquest complex, un camí de terra s'enfila, deixant a la dreta els vestigis del que foren camps (indicador de fusta a Santa Creu d'Olorda).

0:13 h. El camí desemboca en una bifurcació de carrers. Hem de seguir el carrer de les Dàlies, entre torres amb jardí, i després el de Can Solanes.

0:18 h. Carretera de la Plana Pedrosa. La seguim a la dreta. Anem seguint amunt fins arribar
0:25 h. Carrer dels Til·lers, que s'enfila a l'esquerra. El seguim.

0:29 h. A la dreta deixem un grup de pins, amb bancs i una font. S'acaba l'asfalt, passem una cadena i seguim amunt.
0:39 h. Coll i cruïlla de camins. Hem de seguir a l'esquerra, dirigint-nos al Turó de la Penya del Moro.
0:41 h. Coll de Can Solanes. Seguim per la carena, deixant, a la dreta, un dipòsit d'aigua.
0:45 h. Bifurcació, presidida per una olivera. Agafem el camí que s'enfila a la dreta, amb graons fets de travesses per evitar l'erosió.
0:52 h. Turó de la Penya del Moro. Mirador i restes ibèriques. Des d'aquí es domina tota la zona deltaïca, Sant Pere Màrtir, el Garraf i, als peus de la muntanya, Sant Just, amb l'edifici Walden.
Desfem el camí fins el Coll de Can Solanes.

1:00 h. Coll de Can Solanes. Un caminet a l'esquerra (indicador) d'endinsa, davallant, pel bosc d'alzines.
1:04 h. Bifurcació. Enfilem cap a la dreta, de pujada (indicador Santa Creu)
1:07 h. Pista. La seguim a l'esquerra. La pista va fent pujada, primer més suau i després més forta.
1:15 h. Tram pla, per sota la línia d'AT. A l'esquerra surt una pista, que deixem, tot seguint a la dreta, per la pista principal.
1:20 h. Hem d'agafar un caminet que davalla a l'esquerra, amb la indicació del forn de calç. El camí va baixant, endinsant-se, de nou, al bosc. Encara que siguem a mitjans de febrer, algunes flors comencen a treure el nas.

1:27 h. Antic forn de calç
1:30 h. El camí desemboca en una pista que seguim a l'esquerra. Al davant veiem el Mas de la Torre del Bisbe.

1:32 h. Mas de la Torre del Bisbe, a l'esquerra de la pista. Seguim endavant, deixant, una mica més enllà, un camí que baixa a l'esquerra. El camí va planejant fins baixar al
1:40 h. (*)Torrent de Can Ferriol. Arribem a una pista que seguim a la dreta. Atenció a aquest punt perquè, de baixada, el camí serà el mateix que seguirem a partir d'ara just fins aquest indret.

A partir d'aquest punt, l'itinerari de baixada serà diferent del de pujada
1:41 h. Eixamplament de la pista, que permet deixar-hi cotxes. Bifurcació: hem de seguir el camí de l'esquerra, tancat al pas de vehicles amb una cadena. El camí es va enfilant tot seguint el fons de la vall, amb el torrent a la nostra dreta.
1:47 h. Deixem, a la dreta, una pista que s'enfila, i seguim pel fons de la vall. Una mica més endavant
1:52 h. fem el mateix. L'indicador assenyala "Santa Creu d'Olorda pel fons de la vall". El camí es va enfilant.
2:07 h. Caminet, a la dreta, amb graons de pedra. El seguim, enfilant-nos de valent fins arribar
2:10 h. Santa Creu d'Olorda. A més del nucli format per l'església (S. IX-XI) i l'hosteria, l'indret és freqüentat per desenes de persones totes elles a peu de barbacoa, amb els escamots de l'allioli i els que s'escaquegen de la feina jugant a pilota. Molt jovent, regalant-se una estona d'alegria, que avui és diumenge i la cosa està magra.

Per retornar, desfem tota la pujada fins arribar al
2:35 h. punt (*), altrament dit Torrent de Can Ferriol. En aquest cas, seguim la pista endavant, que fa baixada (literal). El camí va vorejant el torrent, amb una espessa massa boscosa als vessants, i amb molta vegetació al propi torrent. Anem bandejant els diferents camins que surten a dreta i esquerra.

2:55 h. Gran palmera a l'esquerra del camí. Una mica més endavant, la pista s'eixampla -i es degrada bastant.
2:58 h. Camí, a l'esquerra, que s'enfila a l'Ermita de la Salut.
3:05 h. Ermita de la Salut de Sant Feliu. Hi ha, també, un restaurant.

Travessem el pati i baixem per unes escales, per anar a trobar una pista que baixa a la dreta
3:12 h. Àrea de picnic amb barbacoes.
Seguim la pista cap a l'esquerra. Aviat comencem a trobar indústries (moltes, ai, tancades) i arribem ja a l'entrada de Sant Feliu.
3:25 h. Seguim el carrer de front (Riera de la Salut). Seguim sempre aquest carrer fins arribar a la via de tren, que travessem.
3:35 h. Travessem per un pas inferior. Girem a l'esquerra, tot seguint la via.