dimecres, 24 d’abril de 2013

La Roca Foradada, el Pont de Goi i la Cova de les Gralles. Capafonts- Capafonts

Excursió realitzada el 21/4/2013

Clàssic itinerari circular pels voltants de Capafonts, que permet visitar alguns dels fenòmens geològics més impressionants del país. Per fer l'excursió hem seguit les indicacions, precises i molt adequades, de les "Rutes del Palau Robert".

0:00 h. Iniciem la caminada a la plaça de l'Església de Capafonts.
Mirant de cara a l'església, a mà dreta tenim dos carrers; hem de seguir el que baixa (Carrer Barceloneta).
El carrer fa un gir: el seguim sempre avall, fins deixar enrere les cases, moment en què el carrer esdevé camí i arriba a la carretera. Seguim la carretera de baixada, cap a la dreta.
0:08 h. La carretera fa un gir a l'esquerra. A la dreta veiem la pista per la qual tornarem. Hem de seguir a l'esquerra, per la carretera, seguint els indicadors de La Foradada.
La carretera passa entre camps d'ametllers i d'avellaners, amb les cingleres de teló de fons.
0:17 h. Deixem a la dreta una pista amb indicació de camí particular. Uns metres més enllà trobem un camí que s'enfila a la dreta (indicadors) i que hem de seguir.
El camí travessa tres vegades la pista i es va enfilant progressivament pel bosc.

Aquesta és una excursió que, potser per l'època de l'any en què la fem, potser també pel dia radiant de què gaudim, és un festival per als sentits.
L'olfacte: el sòl, amarat d'aigua per les darreres i abundoses pluges, i escalfant-se a mesura que el matí avança, deixa anar una intensa olor de terra, humida, rica. Quan travessem pel solei, el sol frec del camal amb les farigoles o els romanís fan esclatar una efímera però penetrant i suggerent nuvolada aromàtica.

0:30 h. A mà dreta s'acaba la pista que havíem travessat més avall. Seguim enfilant-nos per la carena.
0:45 h. La roca Foradada. Pont natural que emmarca de manera espectacular la visió de Capafonts. El camí passa pel bell mig i enfila (mai millor dit) amunt.

1:00 h. Cruïlla de camins. Hem de seguir cap a la dreta, cap a la Cova del Grèvol. El camí va resseguint la cinglera, que ens queda a l'esquerra, a mitja alçada, deixant a la dreta la profunda barrancada.
1:15 h. Font de l'Escudelleta. A peu de cinglera, l'aigua surt just al peu de la paret vertical: Si voleu beure haureu de fer-ho amb un vas, o un cassó.
1:17 h. Cova del Grèvol.
El tacte: la roca calcària, o la frescor de l'aigua. Potser encara el tronc poderós del boix que ens assegura  el mal pas.

1:23 h. La Pixera. El camí deixa enrere les cingleres, i a la dreta trobem el curs d'aigua del Torrent de la Pixera.

Seguim endavant, per l'altiplà dels Motllats. El camí s'eixampla i es converteix en una pista.
1:30 h. Cruïlla. Seguim cap a la dreta, entre bosc i prat, deixant a mà esquerra un parell de trencalls.

1:45 h. Cruïlla. Deixem a l'esquerra un altre camí, que va a La Mussara, i seguim per la pista principal. Més endavant deixem encara dos camins més a l'esquerra.
La vista: Tenim el plaer visual que abasta totes les magnituds: dels horitzons retallats de les cingleres, vestides de bosc al seu faldar, fins els delicats narcissos que esclaten per tot, entapissant l'herbei, o les fulles tendres que vesteixen l'arbre com si fos una palmatòria.

2:00 h. Desviació a la dreta per arribar a la Font Nova. Una canonada deixa anar un escarransit rajolí. Deixem la font a la nostra esquerra i seguim endavant per la pista.
2:05 h. Desviació. Seguim a la dreta, en direcció nord. Deixem encara una altra desviació a l'esquerra.

2:10 h. Bifurcació. Hem de girar a la dreta, en direcció del Pont de Goi.
2:15 h. Pont de Goi. El segon dels ponts naturals que passem avui. En aquest cas hem de passar per sobre i just després de fer-ho baixar cap a la dreta per enfilar-lo per sota, talment una baga (deixem, per tant, un camí que segueix recte a l'altre costat del pont.

El camí que passa per sota el pont té un pendent pronunciat i pedregós: atenció a les culades!
2:30 h. El camí de baixada desemboca perpendicularment en un altre que hem de seguir a l'esquerra. Aquest camí segueix el descens, tot i que no amb tant de pendent. A la nostra dreta es va obrint la visió de la Cova de les Gralles.
2:45 h. Desviació a la Cova de les Gralles. El camí va seguint una mateixa cota enmig del bosc fins arribar al llit del barranc. El darrer tram s'ha de fer per aquest, enfilant-nos amb peus i mans pel rocam.
3:00 h. Cova de les Gralles. Prodigiosa balma de dimensions colossals, amb aspecte d'absis catedralici, guarnit per les formacions amb què l'aigua i la roca calcària els agrada jugar.

L'oïda: Primer, el silenci. Després, els moixons, un cucut llunyà, la remor del fullatge animat per l'aire. I aquí, el degoteig invisible, constant, que ressona per tota la volta, confonent l'espectador (perquè es tracta d'un espectacle).
Desfem el camí fins la desviació anterior i seguim avall.
3:15 h. Desviació a la dreta (només senyals de pintura groga i blava!). El camí baixa de valent fins el fons del barranc.
3:20 h. Pista transversal. A la dreta, a un parell de minuts, hi ha la Font de la Llúdriga.
Després de visitar-la girem cua i seguim la pista principal, en direcció al nord.
3:30 h. Cadenat que tanca l'accés a la pista. Seguim de dret. Ben aviat veiem Capafonts damunt nostre.
3:45 h. Després de travessar la riera (asfaltat), tombem a la dreta per arribar a la carretera i, desfent el camí inicial del matí, arribar al punt de partida.
3:55 h. Plaça de l'Església.
El gust: Comencem per l'aigua freda de les fonts, sí, però millor acabar-ho amb un bon dinar. Nosaltres ho hem fet al menjador rural Ca La Teresa. Si fa bo, des de la terrassa podreu anar fent tot contemplant les muntanyes d'on hem vingut.

1. Una crònica fantàstica, Jordi, i detalladíssima... Venen ganes de fer-la aquesta sortida

1. Salvador, li he proposat a en Quim de fer un concert a la Cova de les Gralles!

2. Bona nit,

Des de senderisme en transport públic et concedim el premi Versatile blogger. Més informació: http://senderismeentransportpublic.blogspot.com.es/2013/05/premi-versatile-blogger.html