dilluns, 30 de desembre de 2013

Per la Serralada de Marina (3). Santa Maria de Martorelles- Santa Maria de Martorelles

Excursió realitzada el 29/12/2013

Aquesta ruta recorre diverses fonts de les que envolten Santa Maria de Martorelles, tot enfilant-se fins el poblat de Castellruf i, posteriorment, per treure el nas al Maresme, fins el Turó d'en Galzeran. En aquest sentit és complementària d'aquesta altra excursió que accedeix al Galzeran passant, sobretot, pel vessant maresmenc.

0:00 h. Iniciem la caminada a la Plaça de l'Església de Santa Maria de Martorelles. Sortim d'aquí en direcció sudest, pel Carrer del Lledoner que posteriorment es converteix en el Carrer de la Font del Ca. El camí, en lleugera pujada, va sortint del poble.
0:13 h. Final del camí asfaltat. Un cartell indica que entrem al Parc de la Serralada Litoral. Una cadena n'impedeix el pas als vehicles no autoritzats. Seguim l'ampla pista.
0:18 h. Font Sunyera, envoltada per una ampla esplanada amb plataners.

Hem de deixar la pista que envolta l'indret i agafar un camí que, al començament de l'esplanada, s'enfila a l'esquerra.
0:20 h. Gir a la dreta (si seguim de dret anem a parar a l'espadat d'una pedrera). Un rètol de fusta ens indica la direcció de la Font del Ca.
0:28 h. Font del Ca, a uns 50 metres a l'esquerra del camí.
Al costat hi ha una zona de pícnic.

Tornem al camí que seguíem, sempre enmig d'un dens alzinar. El camí cada vegada està més erosionat.
0:42 h. Bifurcació. Hem de seguir el brancal de l'esquerra, més dret.
0:50 h. Arribem perpendicularment a un altre camí. Hem d'anar a l'esquerra.
0:54 h. Desviació a la Font de la Teula, que queda a la dreta, enlairada sobre el camí, a un parell de minuts.

Després de visitar-la, tornem al camí que seguíem, ara planer, però que de seguida es torna a enfilar de valent.
1:05 h. Pista ampla, que seguim a la dreta, enfilant-nos uns cinquanta metres fins un collet on hi ha una cruïlla de camins i un cartell indicador.

(Des d'aquí anirem a visitar el poblat, cobert de bosc i embardissat, gens fàcil d'apreciar. Després de fer una ampla volta en forma de baga, retornarem a aquest coll).
Per arribar al poblat ibèric de Castellruf hem de prendre un corriol que s'enfila cap el nord, pel mig d'un bosc espès.
1:10 h. Pou, enmig del bosc. Seguim el corriol de l'esquerra, embardissat i perdedor.
1:13 h. Anem a sortir a la cinglera, a la vora de la qual trobem un original pessebre.
Seguim el corriol, que torna a endinsar-se al bosc. Aviat anem descobrint les restes del castell. En arribar a les restes d'un habitatge de planta rectangular, deixem el camí que segueix planer per agafar-ne un altre de no gaire evident, a l'esquerra, que passa per la vora del mur de la construcció, en direcció nord. El corriol va baixant fins sortir de la massa boscosa, al peu d'una torre d'alta tensió.
1:23 h. Torre d'alta tensió. El camí, cada vegada més ample, va girant poc a poc a l'esquerra, fins desembocar a una pista. Seguint-la a l'esquerra, arribarem, tot pujant, al coll esmentat abans.
1:33 h. Situats altre cop al coll hem de prendre el camí de la dreta, planer.
1:35 h. Desviació, a la dreta, al Dolmen de Castellruf, uns deu metres per sobre del camí, al qual retornem un cop visitat.
1:38 h. Desemboquem en una altra pista, que seguim a la dreta.
1:48 h. Bifurcació. Seguim la pista de l'esquerra, que s'enfila.
1:50 h. Se'ns uneix, per l'esquerra, una pista (que després, de retorn, seguirem). Anem cap a la dreta, planejant.
1:55 h. Bifurcació. Hem d'agafar la branca que s'enfila a l'esquerra, cap el Turó d'en Galzeran.
2:00 h. Turó d'en Galzeran, identificable de ben lluny per la torre de vigilància forestal. Bones vistes, des d'aquí, del Pla de Barcelona i del Maresme.
Pel costat vallesà veiem, recollit, el petit nucli de Santa Maria de Martorelles.
Desfem el darrer tram de camí, fins la pista esmentada a (1:50 h.).
2:05 h. En aquest cas seguim la pista de la dreta, que planeja.
2:13 h. Per l'esquerra se'ns incorpora una pista, amb senyals de GR. Nosaltres seguim cap a la dreta, pel camí que planeja.
2:20 h. Bifurcació. El camí principal s'enfila a la dreta, però nosaltres hem de seguir el de l'esquerra, que comença a baixar lleument, per accentuar el descens de mica en mica.

El camí, estret, torna a endinsar-se al bosc i està tan erosionat que arriba a semblar una trinxera.

2:30 h. Font d'en Gurri. Trobem una brigada de ADF que està desembussant la font.

Ens expliquen els membres de la brigada que estan intentant esbrinar la causa del tap, perquè sovint ho fan els caçadors per tal que es formi una bassa on els senglars vagin a abeurar-se, aconseguint així caçar-los fàcilment. Seguim el camí, bastant perplexes després del què ens han explicat.
2:35 h. Arribem a una pista que seguim en sentit de baixada, cap a l'esquerra.

2:42 h. Cadenat que barra el pas als vehicles, i límit del Parc.
2:45 h. Font de la Mercè. Seguim el camí principal.
3:00 h. Can Girona, a la nostra esquerra. Al final de l'edifici un indicador ens assenyala un corriol, a l'esquerra, que hem de seguir, tot vorejant la finca, per un costat, i el torrent, per l'altre.
3:08 h. Can Bernades, a la nostre esquerra, envoltat de vinyes.
3:12 h. Cementiri. Entrem ja al poble.
3:20 h. Fi de l'itinerari

1. Quínes excursions ens recomaneu per fer amb un parell de gossos, actius, 2 podencos mitjans i dues criatures de 9 i 12 anys. Hi ha excursions molt boniques però que, de vegades hi ha afluència de vehicles i ens agrada anar sobre segur.
    gràcies!!!!!!

1. Hola Tonyo. Gairebé totems les excursiones que hem ressenyat aquí les hem fet amb un parell de gossos. Pel que dius, els vostres són prou grans per enfilar-se; els gossos que pateixen són els que tenen potes curtes, però aquest no és el cas. Pel que fa als nens... segur que aguanten més que nosaltres, sempre i quan l'excursió tingui prous atractius (per experiència pròpia: quan siguin adolescents ja no voldran venir. Aprofiteu ara!). Tema vehicles: tot i que sovint seguim pistes, poques vegades hem trobat gaire tràfic. Les de Campdevànol, o el Coll de Bordoriol, o les de la Serralada de Marina, o l'Estany, o l'Ametlla, o Capafonts... Qualsevol d'aquestes té gairebé garantit que anireu tranquils.