dimarts, 14 d’octubre de 2014

Entre vinyes. Sant Miquel d'Olèrdola - Sant Miquel d'Olèrdola

Excursió realitzada el 12/10/2014

Bé...entre vinyes, ben bé entre vinyes, podem dir que és la segona part de l'excursió. Abans haurem trescat per boscos, pujat a un mirador privilegiat sobre la plana penedesenca, i encara ens quedarà temps per admirar algunes masies notables i veure, tot i que des de l'exterior, una capella del segle XI.
0:00 h. La caminada s'inicia al centre de la población de Sant Miquel d'Olèrdola. Per l'Avinguda de Catalunya anem baixant cap a la C-15, que hem de salvar per un pont, tot seguint la indicació de Vilafranca del Penedès.
0:03 h. Rotonda. Passem per sobre la C-15. A l'altre costat de la rotonda prenem la carretera que baixa a la dreta amb indicació de Viladellops.
0:10 h. La carretera arriba a una gran rotonda. A l'esquerra una pujada ens deixa veure una gran pedrera. Enfront, a la dreta una carretera torna a pasar per damunt la C-15 per dirigir-se al castell d'Olèrdola; a l'esquerra d'aquesta una carretera en forta pujada va cap a Viladellops: hem d'agafar aquesta.
Seguim sempre pujant per a aquesta carretera encimentada, ignorant els desviaments laterals. Després d'un petit coll, la carretera baixa entre pins i les primeres vinyes.

0:35 h. Just a les envistes de les primeres cases de Viladellops, dos grans dipòsits a l'esquerra del camí, un de material plàstic verd i un altre d'obra ens assenyalen la localització d'una pista que hem de seguir a l'esquerra.
El camí va baixant entre camps i bosc fins arribar a travessar un petit barranc, per després enfilar-se de nou sota els pins i algun margalló.

Hem d'ignorar els camins que se'ns uneixen a l'esquerra i seguir sempre pel camí principal. A la dreta deixem la porta forjada d'una finca.
1:10 h. Can Trabal. Arribem a les primers cases d'aquesta urbanització; el camí tomba cap a l'esquerra, deixant a la nostra dreta les edificacions.
1:14 h. Carretera. Sortim a la carretera i immediatament agafem un camí que s'enfila a l'esquerra.
1:15 h. Deixem un corriol a la dreta i seguim per la pista principal, que s'enfila pel bosc.
1:20 h. A l'esquerra del camí trobem un gran dipòsit. Seguim endavant, tot baixant.
1:24 h. Desviació, a l'esquerra (indicador) cap a la Penya del Papiol. Seguim aquest camí, que s'enfila de debò.
1:40 h. Penya del Papiol (376 m.). Mirador excel·lent sobre la plana del Penedès i Vilafranca. Vèrtex geodèsic. Un segon cim, una mica més baix i presidit per una senyera s'aboca encara més sobre la plana.

Desfem el camí fins arribar a la desviació que hem agafat a (1:24 ). A l'esquerra veiem Can Marc. Un cop al camí, el seguim a l'esquerra, passant per davant de la masia.
2:00 h. Un cop superada la casa, prenem a l'esquerra un camí que fa una mica de baixada i que deixa a l'esquerra Can Marc.
2:10 h. Can Jesús.
2:25 h. El camí desemboca en una pista més ampla, que seguim a la dreta.
2:27 h. Arribem al fons d'una riera. A l'esquerra es veu l'edifici ocre de la Font Tallada.
Damunt nostre els edificis que formen Can Torres. Ens enfilem cap aquestes cases per una pista encimentada que veiem a la dreta.
2:32 h. Can Torres. Un cop arribats en aquest nucli agafem el primer carrer cap a l'esquerra, fins arribar a un altre carrer que baixa. Més enllà veiem la casa de la Font Tallada, cap a la qual ens dirigim.
2:35 h. Font Tallada. Seguim pel camí, ara ja definitivament entre vinyes.
2:45 h. Carretera. A la cruïlla un parell de creus ens recorden que massa vegades la vida s'esmuny en segons, quan encara no havien tingut temps de saber que eren massa joves. Seguim la carretera a l'esquerra durant uns dos-cents metres.
2:50 h. Camí, a l'esquerra. Deixem la carretera. A l'esquerra es veu la gran finca de la Torreblanca.
3:00 h. Bifurcació. Prenem la branca de l'esquerra, que baixa
3:06 h. El Sant Sepulcre. Església documentada el segle XI. Malauradament no es pot visitar, en estar situada en una finca privada.
Seguim la pista encimentada, que baixa fins al fons d'una riera per adreçar-se directament a Sant Miquel d'Olèrdola, que ja tenim a tocar.
3:20 h. Fi de l'itinerari.