dilluns, 3 de novembre de 2014

L'Estany Negre. Presa de Cavallers- Presa de Cavallers

Excursió realitzada el 1/11/2014

Apuesta excursió permet endinsar-se al cor d'una de les zones més espectaculars del Pirineu Central, dins del Parc Nacional d'Aigüestortes i Estany de Sant Maurici. Nosaltres hem arribat només fins l'Estany Negre, però es pot allargar la caminada 15 minuts més fins arribar al refugi Ventosa i Calvell. En aquesta ocasió ens hem quedat a l'estany atès que, per les dates, el refugi estava tancat.
Es tracta d'una caminada amb totes les característiques de l'alta muntanya: terreny irregular, desnivells que es salven sense concessions i sempre a una alçada de dos mil metres o més, la qual cosa es nota a l'hora d'omplir els pulmons. Cal anar ben equipat i assegurar-se bé de les condicions meteorològiques, així com deixar ben indicat on es va: una simple torta de turmell aquí pot resultar molt cara. Per altra banda, el camí està ben indicat, amb rètols i pals de fusta pintats de groc a la seva part superior, així com també amb fites de pedra.
La caminada s'inicia a l'aparcament que està situat sota mateix de la presa de Cavallers.

0:00 h. Aparcament de la Presa de Cavallers. Prenem el camí que s'inicia a l'esquerra a l'entrada de l'aparcament. El camí puja fort, amb alguns trams d'escales, fins arribar a la carretera que duu a la resclosa. La seguim a l'esquerra.
0:08 h. Resclosa. Seguim l'ample camí que passa per la vora oriental de l'embassament, al costat obac. El camí va fent suaus pujades i baixades. Durant els primers metres el camí és ample i planer; després es torna més irregular i travessa, en alguns trams, alguns tarterams.
0:45 h. Final de l'embassament. El camí inicia una forta però curta pujada.
1:00 h. Pleta de Riu Malo. Ample prades cobertes de mulleres, que reuneixen les aigües del Torrent de l'Estany Negre i les del Riu Malo, que baixa de l'oest, del Besiberris i el Coma-lo-forno. Uns ponts ajuden a travessar els diferents braços dels torrents, adreçant-nos cap al final de la pleta.
1:12 h. Final de la Pleta. A l'esquerra es precipiten les aigües del barranc de les Llastres.
1:15 h. Llastres de la Morta. El camí s'enfila ara de valent per superar aquest relleix. En algun tram està empedrat. Guanyem alçada ràpidament, en direcció NEN.

1:55 h. Travessem el barranc i passem a la seva riba dreta.
2:00 h. Poc després, enmig d'un petit bosquet, tornem a travessar el torrent. La pujada ara es suavitza una mica i el camí es dirigeix cap a l'est. La panoràmica, sobretot al darrere nostre, s'eixampla majestuosament.

2:30 h. Estany Negre. després d'un petit collet arribem al damunt de l'Estany Negre. Si el temps és bo, com és el cas, val la pena aprofitar aquesta talaia per recuperar l'alè i admirar el paisatge.
En direcció ENE (camí del Refugi) destaquen les agulles de Travessani. Al darrere nostre, cap a ponent, la mola del Pa de Sucre i el Massís dels Besiberris. Més a la vora, també es pot contemplar la senzillesa de les flors de safrà, que treuen el cap enmig dels prats.

Per tornar, refem el mateix camí. És de baixada, i per tant no es bufa tant, però atenció amb la irregularitat del terreny perquè és força trenca-turmells. Millor fer-ho amb calma i gaudir del paisatge.

4:45 h. Aparcament. Fi de l'itinerari.

1. Veig per les fotos que vau tenir un dia esplèndid. L'he feta dues o tres vegades durant la meva vida excursionista i és un itinerari francament bonic. La primera quan era molt jovenet i ens vam enfilar als primers tres mils, els Bessiberris i el Comoloformo, i després vam estar tres dies seguits al refugui Ventosa i Calvell, aïllats per la pluja constant. Vam acabar pujant fianalment al Montardo i baixant pel costat de la Vall d'Aran.
    Quan vaig fer els 60, amb un company, vam tornar a pujar al Montardo desde Bohí. Va ser esgotador, 12 hores entre anar i tornar fins a Bohí.

2. Un indret preciós a qualsevol època de l'any
    Una ruta molt interessant!

3. Gràcies per el post!! Molt interessant i ben explicat!!