diumenge, 31 de maig de 2015

El Congost de Fraguerau. Ulldemolins -Ulldemolins

Excursió realitzada el 17/05/2015

Classica excursió per l'impressionant congost que forma el riu Montsant, molt popular entre la gent del país. La vegetació, l'aigua i, sobretot, la geologia, són les grans protagonistes de la caminada, que té el seu punt culminant en l'ermita de Sant Bertomeu, un dels indrets més emblemàtics de la Serra del Montsant. Malgrat el títol posi com a inici de l'excursió la població d'Ulldemolins, en realitat l'hem iniciat des de l'ermita de Sant Antoni, a l'inici del camí, i així ens estalviem uns quants quilòmetres de carretera asfaltada. Cal dir que nosaltres hem fet el recorregut més senzill, però que l'indret ofereix opcions més espectaculars (i més dures), com ara convertir-la en circular tot enfilant-se pels Ventadors fins el Pi de la Carabasseta i el Grau del Llop.

0:00 h. Ermita de Sant Antoni. Uns metres per damunt de l'ermita, a l'esquerra, hi ha una explanada on es pot deixar el vehicle. Hem de seguir l'ample camí cap amunt.
0:09 h. Al costat d'una gran bassa, pintada de vermell i blanc, surt cap a l'esquerra el camí que s'enfila cap el Grau del Llop. Nosaltres seguim de front.
0:11 h. A la dreta surt un camí que ignorem. Seguim recte pel camí més ample.
0:12 h. Els senyals de GR ens indiquen que hem de seguir un sender que s'endinsa al bosc per la dreta. L'alternativa del GR ens permet deixar, de tant en tant, la pista principal, i seguir camins més distrets i no tant concorreguts.
Tantmateix, cal tenir en compte que de les dues maneres s'arriba al Congost.
0:36 h. Poc després d'una construcció dedicada a la captación d'aigües, es creua un torrent.
0:42 h. Cadolles Fondes. Gorgs formats pel Riu Montsant. Hi ha un mirador que permet contemplar-les des d'una certa alçada, i també diferents corriols que baixen per poder-s'hi remullar.
Poc després, un cartell ens indica que, oficialment, entrem al Congost de Fraguerau. Parets verticals, altres d'arrodonides, amb la força del conglomerat. Tres curioses roques arrodonides que coronen la cinglera són Els Tres Jurats.

0:53 h. Desviació (indicador) cap el Racó de la Pastera, a l'altre costat del barranc.
Hem de seguir de dret, cap a Sant Bertomeu.
1:06 h. Bifurcació. Hem de seguir el camí que baixa a la dreta, seguint les senyals del GR.
1:17 h. Desviació (indicador), cap a Sant Bertomeu. Si en comptes d'agafar el camí a la dreta just en aquest punt, avancem uns vint metres, trobarem un altre camí, també a la dreta, que ens porta de dret al pont penjant.
1:20 h. Pont penjant. El creuem i, enmig d'una vegetació exuberant, anem enfilant-nos poc a poc cap a l'ermita de Sant Bertomeu.
1:33 h. Ermita de Sant Bertomeu. Construcció del segle XIV, encaixada en un racó arrecerat per les altes parets de conglomerat que l'envolten. Per retornar al punt de partida desfem el camí fet.

1. Nosaltres vam fer aquesta excursió fins a l'ermita fa uns quants anys amb un dia de molta calor. Com vau trobar el pont penjat?... nosaltres força deteriorat i feia una certa basarda travessar-lo, es bellugava molt. L'indret, però és espectacular.
    Ha agafat un certa anomenada fins al punt que ara la D.O. Montsant ja comercialitza un vinet, per cert excel·lent, amb el nom de Fraguerau.

1. Salvador, el pont penjat està en molt bon estat i ofereix totes les garanties. Calor sí que en feia, sobretot al voltant de l'ermita de Sant Antoni, on hi ha menys ombra i, de tornada, coincideix amb el migdia.

2. Amics Xino Xano, quina bona pinta té l'excursió. Nosaltres vam anar-hi fins a les Cadolles Fondes, vam baixar al riu Montsant i vam tornar-hi. Quan el petit de la casa sigui més gran farem aquesta ruta que proposeu. Salut!