dilluns, 28 de maig de 2018

Camins del Lluçanès. Alpens -Alpens

Excursió realitzada el 27/5/2018

Excursió que ens endinsa en el bucòlic paisatge del Lluçanès, entre boscos, prats i conreus. La ruta es fa gairebé en la seva totalitat per pistes i no presenta cap dificultat tècnica, tot i que cal saber orientar-se. La dificultat principal ve donada per la considerable longitud (uns 23 quilòmetres) i pel desnivell acumulat, ja que és una ruta de pujades i baixades. Cal dir que, en el nostre cas, vàrem anar-hi amb una informació extreta d'un reportatge de la revista Descobrir que va resultar totalment errònia pel que fa a la longitud i a la durada. Tot i així, sabent-ho, la caminada val molt la pena.
Iniciem el camí a l'aparcament que hi ha a l'entrada d'Alpens, venint des de Sant Agustí de Lluçanès.

0:00 h. Aparcament. Ens enfilem fins a la carretera i la seguim cap al poble, que deixem a la nostra esquerra. Arribem a Ca l'Andri.
0:10 h. Camí rural, a l'esquerra, d'Alpens a Lluçà. Agafem aquest camí que va planejant fent una gran volta, entre prats a un costat i boscos a l'altre. A l'esquerra anem deixant enrere Alpens.

0:33 h. Trifurcació de camins. Pel de l'esquerra aniríem al Graell; nosaltres seguim a la dreta, al costat d'una bassa.

0:36 h. Bifurcació. Seguim la pista principal, que va baixant. A la nostra esquerra, enlairat, veiem el Graell.
0:37 h. El camí segueix baixant fent un gir a l'esquerra. A la dreta deixem un camí.
0:50 h. Molí del Graell. Veiem com baixa plena d'aigua la Riera del Lluçanès.
0:53 h. El camí travessa la riera.
1:00 h. El camí passa pel costat de la riera. Deixem un camí a l'esquerra, amb senyal de direcció prohibida. El camí comença a enfilar-se.
1:15 h. A la dreta s'enfila un camí cap a la Balma del Paüssa. Seguim per la pista principal. A la nostra esquerra, una mica més avall, es veu la casa dels Plans.

1:28 h. Bifurcació. Agafem el camí que s'enfila a la dreta. Un cop superada la pujada, el camí es va deteriorant pel pas del bestiar, fins esdevenir un corriol que ens mena a una gran bassa.
11:40 h. Bassa. D'aquí reprenem en camí principal, cap a la dreta, en direcció a l'atalaiat casalot de Tordelespà.

Les vistes ens duen cap a la Serra d'Encija i el Pedraforca.
11:48 h. Tordelespà. Deixem la casa a la nostra esquerra i seguim per la pista.
1:54 h. Bifurcació, al peu de Cal Senalla. Agafem el camí de la dreta, que passa per sota la casa. Aquí s'inicia una llaçada del camí; aquí hi tornarem tot venint pel camí de l'esquerra, entre prats.
2:30 h. A la nostra esquerra un camí tancat amb una barrera; nosaltres seguim per la pista principal.
2:39 h. Gran casa a la dreta del camí. Es tracta de Xuriguera de Salsellas (sic), dedicada al turisme rural. El camí, que fins ara anava en direcció oest, va tombant cap el sud.

3:09 h. Un altre conjunt d'edificis, la Serra, a l'esquerra del camí. Seguim en direcció sud, tot baixant fent alguna llaçada.
3:11 h. El camí s'uneix a un altre que ens ve per l'esquerra, i que hem de seguir, fent un canvi de direcció de cent vuitanta graus. En aquest punt, i per identificar-lo, hi ha un rètol indicant la direcció de la casa de Xuriguera. (Si seguim un centenar de mestres més avall, anirem a parar al Gorg de Salselles).
3:36 h. Santa Maria de Salselles, enlairada a la nostra esquerra.
Deixem el camí que hi porta i seguim a la dreta per la pista que s'enfila tot fent llaçades. Anem seguint la direcció SE fins trobar, a la nostra dreta, la casa de Vila d'Heures. Obviem el camí que hi porta.
4:06 h. Bassa dels Galàpets: tombem a l'esquerra orientant-nos ara en direccio NE cap el Coll de Can Ravat i la Carena de la Roqueta.
Deixem un parell de camins a la nostra dreta, tot fent pujades i baixades entre boscos.
5:09 h. Entre prats, arribem a Cal Senalla, on havíem iniciat la llaçada. Per retornar a Alpens hem de desfer el camí d'anada, cap a l'est.