dilluns, 2 de juliol de 2018

La Vall de Betlem. Badalona- Badalona

Excursió realitzada el 1/7/2018

Senzilla caminada per la Serralada de Marina, a la capçalera de la Vall de Betlem, o de la Riera de Sant Jeroni, enllaçant les ermites de Sant Onofre, de Sant Climent i el Monestir de Sant Jeroni de la Murtra, amb una breu llambregada al Puig Castellar i el seu poblat ibèric. L'horari expressat correspon al temps de caminar, sense tenir en compte les possibles aturades a les ermites, al poblat ibèric o al monestir.
Iniciem la caminada al Carrer de Sant Jeroni de la Murtra, a Montigalà, just sota el pont de l'Avinguda de la Comunitat Europea.

0:00 h. Carrer de Sant Jeroni de la Murtra. Passem per sota el pont de l'Avinguda de la Comunitat Europea i seguim carrer amunt.
0:03 h. Passem per sota el pont de l'Autopista B-20. Entrem dins l'espai del Parc de la Serralada de Marina. Seguim per l'ample camí de terra, direcció NW.
0:09 h. A la dreta, una mica enlairades, veiem les runes de Ca l'Alemany.

0:11 h. A l'esquerra veiem un sender que és per on retornarem. De moment seguim per l'ampla pista.
0:17 h. A la dreta, i per sobre del nostre nivell, veiem mig amagades les voltes d'un aqüeducte. És l'aqüeducte de Can Alemany.

0:18 h. El camí fa un gir de noranta graus a l'esquerra. En aquest punt, i a la dreta, s'enfila un corriol no gaire visible que hem de seguir. El camí, força erosionat, es va enfilant de valent entre ginestes i llentiscles .

0:26 h. Esplanada amb tres grans pins pinyers. La pujada es suavitza una mica. Sota nostra queda Sant Jeroni de la Murtra i més enllà veiem el Pla de Barcelona.

0:30 h. El sender desemboca en una confluència de fins a sis camins. Hem de travessar la pista principal i, passant una cadena, agafar el camí a l'esquerra que segueix, també a l'esquerra, un vallat.

0:35 h. La tanca s'acaba just sota un gran pi, amb una gran pedra enmig del camí. Seguim amunt.

0:39 h. El sender desemboca en una pista ampla, al peu d'una torre d'alta tensió. Seguim la pista a l'esquerra uns deu metres i de seguida trobem, a la dreta, un nou sender que hem de seguir. Aquest sender es va enfilant de mica en mica i fa una gran volta cap a l'oest tot seguint les entrades de les diferents torrenteres.

0:42 h. Esquelet d'arbre mort, característic per la forma d'enorme aranya que té (Louise Bourgeois ho ha vist?).

0:56 h. Carrer asfaltat. Camí Vell de Montcada, a la carena que ens separa del Vallès. Zona urbanitzada. Hem de seguir el carrer cap a l'esquerra.
1:08 h. A l'esquerra, i tancat amb una cadena, surt el camí cap a l'ermita de Sant Onofre.

1:12 h. Ermita de Sant Onofre. Un altre excel·lent mirador.
Reculem fins el carrer que seguíem, i continuem cap a l'esquerra.
1:19 h. S'acaba l'asfalt (nova cadena). Seguim la pista ampla, en lleugera pujada.
1:21 h. Coll de les Ermites.

Seguim pel camí que ens queda enfront, de pujada, flanquejat per pins i xiprers. Passem pel Coll de Puig Castellar on tombem a l'esquerra.

1:27 h. Entrada al poblat ibèric de Puig Castellar.
1:34 h. Puig Castellar. Gran vista sobre el Barcelonès, amb la vall del Besòs en primer terme. Reculem fins al coll de les Ermites.

1:44 h. Coll. Prenem el camí en direcció a l'ermita de Sant Climent, direcció ESE. A l'esquerra de la pista principal una curta pujada per una avinguda de xiprers ens duu fins Sant Climent. Un altre bon mirador.

A la dreta de la direcció d'on veníem (SW) agafem un corriol que baixa fins la pista que seguíem. L'anem seguint tot baixant, fent una gran llaçada.
1:58 h. El camí fa un gir de noranta graus per dirigir-se al NE. En aquest punt agafem un sender que manté la direcció que portàvem.

2:12 h. Esplanada enmig d'un bosquet de pins, amb restes de construccions.
Hem de fer un gir a l'esquerra per buscar un sender que ens porta cap a Sant Jeroni, ja a tocar. El sender desemboca en una pista ampla, que ens porta finalment fins el monestir.

2:18 h. Sant Jeroni de la Murtra. Per acabar el recorregut, hem de tornar enrere pel camí ample per on hem arribat.

2:26 h. Creu de Sant Jeroni, a l'esquerra del camí. Just en aquest indret surt, cap a l'esquerra, un corriol que hem de seguir, baixant cap el fons de la vall.

2:28 h. El corriol desemboca en una pista que hem de creuar i seguir per un altre corriol que queda enfront, en direcció a l'aqüeducte que ja veiem. El camí arriba a la base de l'aqüeducte.

2:31 h. Aqüeducte de Sant Jeroni de l'aigua de Dosrius. El camí tomba a la dreta, seguint el curs de la riera. Se'ns afegeix un altre corriol per la dreta.
2:35 h. Pista ampla, al davant de les runes de Ca l'Alemany. Ja només ens queda desfer el camí que havíem fet a l'anada.
2:45 h. Final de l'excursió.