dilluns, 22 d’abril de 2019

El saltant de la Fou. Sant Martí de Tous- Sant Martí de Tous

Excursió realitzada el 14-4-2019

Aquesta caminada circular al voltant de Sant Martí de Tous (o Tous, a seques), està extreta de les propostes fetes pel Consell Comarcal i que apareixen a l'aplicació Natura Local, que podeu descarregar aquí. Es tracta d'una ruta que té com a elements més destacats la visita al saltant de la Fou i a l'Alzina de Can Gol, arbre monumental, a més de poder anar reconeixent diferents elements de l'arquitectura de pedra seca i, sobretot, d'una passejada agradable i relaxant. Tota la ruta està molt ben senyalitzada excepte, ai!, el darrer tram d'accés a la Fou.
Per iniciar la ruta ens situem a la Plaça de l'1 d'octubre de Tous.

0:00 h. Plaça de l'1 d'octubre. Seguim pel carrer en direcció a l'església i el castell. Quan el carrer fa un gir veurem un cartell que ens indica, a l'esquerra, la direcció al Santuari de Sentfores (Carrer del Bisbe Morgades). L'hem de seguir en suau baixada, fins sortir del poble.

0:013 h. Pont sobre la Riera de Tous. El travessem. A l'altre costat del pont, a la dreta, hi ha dos camins: hem de seguir el segon, que fa pujada.
0:18 h. Bifurcació. Seguim el camí de l'esquerra, que segueix pujant.

0:22 h. Nova bifurcació. Tornem a seguir el de l'esquerra.
0:27 h. Casa de La Pedrera, a l'esquerra. Seguim el camí. Una mica més enllà, als camps de l'esquerra, podem veure una barraca de marge.

0:34 h. Desviació, a la dreta, cap al Santuari de Sentfores. És una marrada per anar fins el Santuari, encara no a quatre minuts, i tornar. Un cop en aquest mateix punt seguim el camí de pujada.
0:48 h. El camí fa un gir a la dreta al costat d'una barraca de pedra, també a la dreta.
0:54 h. Bifurcació. Seguim a la dreta.

1:00 h. Entrem al bosc de Gramenet, una pineda amb bruc i boixos a les parts més obagues.

1:06 h. Per l'esquerra ens arriba un camí:hem de seguir recte. Més endavant fem el mateix.
1:15 h. Bifurcació. Anem cap a l'esquerra.

1:28 h. Bifurcació. Hem de fer un gir de 180 graus cap a la dreta, en baixada.

1:35 h. Desviació cap el Saltant de La Fou, a la dreta del camí (Un cop visitat el saltant retornarem a aquest mateix punt per seguir el camí). El camí cap el saltant es va fent estret i s'endinsa a l'obaga de la torrentera. Atenció en aquest punt perquè cal agafar un corriol que surt a l'esquerra i que és de mal trobar: un senyal groc i vermell pintat en una pedra a l'esquerra, mig esborrat, n'indica l'inici.
(Si arribem a unes balmes que queden a la dreta del camí, miau! ja ens l'hem passat de llarg i hem de tornar enrere). Uns metres més enllà, ja al corriol, una altra pintada, aquesta ben visible, en un gran bloc de pedra a la dreta ens indica que anem bé. El corriol va baixant per un terreny irregular: atenció a les relliscades si està mullat!!.
1:50 h. Saltant de la Fou. Paratge format per l'erosió de l'aigua en materials calcaris. L'aigua del Torrent de la Roqueta es precipita en aquest punt formant un saltant i creant una gran bassa sota la balma, en un indret d'acústica catedralícia. El dia que nosaltres hi vàrem ser, però, no queia aigua perquè ja portàvem moltes setmanes de sequera, i només quedava la de la bassa. Tot i així, el lloc val molt la pena.

Per seguir la ruta cal desfer el camí d'aquest darrer tram i retornar a la bifurcació de (1:35 h.). Seguim endavant pel camí que fa un ampli revolt.
2:25 h. Mirador sobre el Saltant de la Fou.

2:30 h. Bifurcació. Hem d'anar a l'esquerra.
2:34 h. Entrem en una zona parcialment urbanitzada. Trobem un camí (enfront tenim una tanca) que seguim a l'esquerra.
2:35 h. Ara hem de tombar a la dreta i tot seguit, en arribar a una casa amb la tanca de color groc, tornar a girar a l'esquerra. Deixem enrera la urbanització.
2:42 h. Bifurcació. Seguim a la dreta.

3:08 h. Camí a l'alzina de Can Gol. A la nostra esquerra i a uns cinquanta metres per damunt d'on estem, visitem l'Alzina de Cal Gol, un enorme exemplar d'uns probables 450 anys d'edat. Retornem a la desviació i seguim el camí.

3:18 h. Se'ns incorpora un camí per l'esquerra. Seguim endavant.
3:24 h. Nova incorporació d'un camí. Seguim endavant. Uns metres més enllà el camí que hem de seguir gira a la dreta.
3:32 h. L'Aubareda, gran mas que s'alça a l'esquerra del camí. En arribar a una cruïlla hem de seguir recte. Poc després el camí ja és asfaltat.

4:00 h. Riera de Tous

4:18 h. Sant Martí de Tous. Fi del recorregut.